A digitális státusz szerepe a szülő-gyerek kapcsolatokban, Európai összehasonlításban

Albert Fruzsina egyik társzerzője a Families, Relationships and Societies folyóiratban most megjelent cikknek:

Völgyi, B., Füzér, K., Albert, F., & Erát, D. (2024). The role of digital status in adult child–parent relationships in European comparative perspective. Families, Relationships and Societies (published online ahead of print 2024). https://doi.org/10.1332/20467435Y2024D000000026

A technológia által közvetített társadalmi interakciók növekvő jelentősége optimista várakozásokra ad okot azzal kapcsolatban, hogy a digitalizáció az élet minden területén számos, túlnyomórészt pozitív eredményt hoz. Tanulmányunk az ESS (European Social Survey) 10. hullámának (2020–2022) adataira támaszkodva vizsgálja a digitális státusz szerepét a felnőtt gyermekek és a szülők kapcsolatában 30 országban.  Megállapítottuk, hogy a felnőtt gyermek-szülő kapcsolatokban a média multiplexitás érdekes és részben a várthoz képest ellenkező módon kapcsolódik az általunk kialakított, a digitális készségeket és az IKT-használat következményeit megragadó digitális státusz mérőszámokkal. Az országspecifikus bináris logisztikus regressziós modellek azt mutatták, hogy a digitális készségek és az IKT-használat érzelmi előnyei központi szerepet játszanak az új és a régi technológiák használatában, míg az IKT-használat pozitív gyakorlati kimenete csökkentette a felnőtt gyermek-szülő kapcsolat gyakoriságát. A digitális státusz készségek illetve  kimenetek dimenziói független szerepet játszanak a felnőtt családtagok  közötti kapcsolatok egy kulcsfontosságú szegmensében azáltal, hogy a család digitális tevékenységekre vonatkozó lehetőségeit alakítják.